מכפיל רווח – P/E

מהו מכפיל רווח P/E Ratio, איך מחשבים אותו ומה הוא אומר. וגם, איך נשתמש במכפיל רווח בשביל לנתח חברות.

מכפיל רווח

מכפיל רווח הוא אחד המונחים הנפוצים יותר שמדברים עליו בתהליך ניתוח של מניות. מכפיל הרווח נפוץ מאוד בתהליך חישוב כדאיות ההשקעה בחברה מסויימת – אבל האם אתם יודעים מה הוא אומר?

מה זה מכפיל רווח?

מכפיל רווח הוא בעצם יחס כלשהו (מספר) שאומר לנו את הדבר הבא: במידה ואני קונה את מניות החברה היום, תוך כמה שנים אקבל את השקעתי בחזרה באמצעות רווחי החברה בלבד? בחישוב מתייחסים לנתונים הנוכחיים על אותה חברה – מחיר המניה ורווחי החברה.

למשל, נניח שלחברה מסויימת יש מכפיל רווח של 4, זאת אומרת שבתוך 4 שנים מיום ההשקעה אני אחזיר את ההשקעה שלי ויתחיל להרוויח.

איך מחשבים מכפיל רווח?

מכפיל רווח מחושב בצורה פשוטה יחסית, והחישוב נעשה כך: לוקחים את השווי שוק של המניה ומחלקים אותו ברווח הנקי למניה ב-12 החודשים האחרונים. מה זה רווח נקי למניה? זהו היחס שבין הרווח של החברה למספר המניות המונפקות בשוק.

לדוגמא: נניח שחברה מסויימת שמניותיה נסחרות במחיר של 7 דולר הרוויחה השנה 20 מיליון דולר, ובשוק נסחרות 50 מיליון מניות שלה. מכאן שהרווח הנקי למניה הוא 0.4 דולר, 20 מיליון חלקי 50 מיליון. זה אומר לנו שמכפיל הרווח של החברה הוא 7 דולר לחלק ל-0.4 דולר, שזה יוצא 17.5.

שימוש במכפיל רווח לניתוח חברות

אם נסתכל בשוק, נוכל לראות חברות שנסחרות עם מכפילי רווח שליליים, ועד לחברות עם מכפילי רווח שמגיעים לכמה מאות. אז איך נדע במה להשקיע? כאן צריך להבין את משמעותו של המכפיל.

מעבר לנתון היבש שהוא מציג, מכפיל הרווח מציג גם את ציפיות המשקיעים עבור החברה. מכפיל גבוה יכול לסמל שמשקיעים מאמינים בחברה, או שמחירה של החברה גבוה ואינו מוצדק. מצד שני נוכל לראות חברות רווחיות ומצליחות מתעשיות ישנות עם מכפילים נמוכים, בעוד שחברות פחות רווחיות מתעשיות חדשות יותר יסחרו במכפילים יותר גבוהים. לכן חשוב להשוות את המכפיל בין חברות מתחרות מאותו ענף ואותה תעשייה. בנוסף כדאי גם להשוות את מכפיל הרווח למכפיל הכללי של השוק, או למדדים מסויימים. השוואה לשוק או למדד תיתן לנו הערכה אם החברה נסחרת במחיר זול ואטראקטיבי או לא.

חשוב לזכור, מכפיל הרווח הוא כלי חשוב בתהליך ניתוח מניות, אבל הוא לא הכלי היחיד שנשתמש בו. ישנם עוד פרמטרים רבים שקובעים אם השקעה מסויימת היא יקרה, זולה או שבמחיר הנכון. חשוב להבין מה הרקע של החברה, את התחום שבו היא פועלת, את המתחרות, מהו קצב הצמיחה בענף וכן לבדוק פרמטרים אחרים שיסייעו להעריך את כדאיות ההשקעה.

1 / 0

האם הפוסט עזר לכם?

Leave a Reply 0