
מכפיל מכירות הוא אחד היחסים הפיננסיים שבהם נשתמש כשאר נרצה לנתח חברה מסויימת. המכפיל מייצג את היחס בין שווי השוק של החברה לבין המכירות של החברה ב-12 החודשים האחרונים. כמו מכפיל הרווח, גם במכפיל המכירות נשתמש בשביל להעריך האם מניה נסחרת במחיר זול, סביר או יקר.
אחת הדרכים לחשב מכפיל מכירות היא לחלק את שווי השוק של החברה בסך המכירות שלה ב-12 החודשים האחרונים. למשל, אם חברה נסחרת בשווי שוק של 2 מיליארד דולר, וסך המכירות שלה (ההכנסות) ב-12 החודשים האחרונים היו 500 מיליון דולר, אז מכפיל המכירות שלה יהיה 4.
איך נשתמש במכפיל מכירות?
מכפיל המכירות בעצם אומר לנו במילים פשוטות כמה כסף החברה מכניסה ביחס לגודל שלה. מכאן אפשר להבין שככל שמכפיל המכירות נמוך יותר, כך מחיר המניה יותר אטרקטיבי. כמובן שיש להסתכל על מכפילי מכירות בכל ענף ותעשיה בנפרד, כי לכל תחום מכפיל מכירות משלו. למשל, מכפיל המכירות של EBAY נכון ליום פרסום המאמר הוא 4, ומכפיל המכירות של חברת Walmart הוא 0.7. לכן כשמסתכלים על מכפילי מכירות, חשוב להסתכל על מכפילים של אותו ענף.
ניתן גם להסתכל על המכפיל אחורה היסטורית ולראות את השינוי שלו לאורך השנים. אם נראה שלאורך השנים המכפיל יורד, ומכירות החברה נשארות אותו דבר או עולות, זה יהיה סימן טוב לגבי מחיר המניה. כי בעצם שווי השוק של החברה קטן – מה שאומר שמחיר המניה קטן גם, ומהסתכלות על מכפיל מכירות אנחנו רואים שהמכירות של החברה נשארו אותו דבר, ולכן נצפה לתיקון חזרה למעלה במחיר המניה.
מצד שני, חשוב לשים לב מתי מכפיל מכירות נמוך הוא מוצדק. יכול להיות שהחברה מנוהלת בצורה לא טובה, אולי היא מפסידה כסף או מכל מיני סיבות אחרות. כשמנתחים חברה יש להסתכל על התמונה הכללית ולא רק על הנתונים “היבשים”.
בספרו של ג’יימס אושונסי (What Works on Wall Street), שבו הוא כותב על שיטתו למציאת מניות אטרקטיביות ללא מאמץ, הוא מראה שחברות בעלות מכפיל רווח נמוך בהשוואה לענף שלהן משיגות תשואות עודפות על פני חברות מאותו ענף. השיטה של אושונסי משיגה כבר שנים תשואה ממוצעת של 17%-20% בשנה. תוכלו לקרוא על השיטה שלו כאן: שיטת אושונסי.
0 / 0
האם הפוסט עזר לכם?